I ett främmande land

Visst är det skönt att komma bort ifrån Sverige och besöka ett helt nytt land där det finns så mycket spännande saker att upptäcka. Språket är annorlunda och kulturen kan ibland vara svår att förstå sig på. Detta inlägg handlar om mitt äventyr i det soliga syd. Mina två nätter i Skånes stolthet Jonstorp under mitt besök på den tionde och sista Tipifesten.

Rummet
Tomas Anderssons rum har efter hans flytt hemifrån förändrats en del. Bland annat så har hans faders samling med krigsböcker och historia hamnat där, men i övrigt kan jag tänka mig att det sett ungefär likadant ut. Lite dåligt med spännande saker på väggarna förutom böckerna och dessutom stekande varmt trots öppet fönster och golvfläkt.
En tv med diverse tillhörande tv-spel lyfter dock stämningen rejält. Efter att ha kollat igenom titlarna ser jag dock snappt att jag spelat de flesta spelen, men det finns ändå en del godbitar.
Rummet är fint och trevligt men den tryckande värmen är inte godtagbar och därför hamnar betyget på ynka två lilla skeden.


Sängen dag 1
Är liksom min egen säng på västkusten en bäddsoffa, vilket bådade gott. Stor och rymlig trots att vi var två som sov på den och helt klart komfortabel. Lagom hård och täcket bestod av ett lakan, vilket var skönt i värmen. En riktigt go säng helt enkelt om vi ska ta det på göteborska. Nu kommer vi dock till den stora nackdelen. Det var varmt som ni vet och därmed svettigt, plus att min sängkamrat hade den ofina vanan att snarka högt och ljudligt. Inte ens ett par välplacerade sparkar i sidan av Tomas fick det att upphöra. Därmed blev sömnen dålig. Tre av fem lilla skeden kan vi få till om vi avrundar uppåt. Sängen var fin men sömnen dålig. Inte mycket att göra åt.


Sängen dag 2 o 3
Eftersom vi utökade vår skara av festivalbesökare med två glada damer. Var jag och Tomas chevaleriska nog att låta dem få husera i sängen medans vi lade oss på madrasseer på golvet. Detta funkade fint och jag sov som en stock. Den var rätt go faktiskt och man sov fint. MEN uppvaknadet var alltid hemskt. Det kändes nästan som man hade andnöd när man vaknade för att allt syre var borta ur rummet plus att det var kokhett. Svettats som en gris hade man gjort och man började fundera på om de som låg högre upp sov eller var medvetslösa. Jag brukar sova kort visserligen men när man inte kan ligga kvar i sängen och mysa så är det ganska trist, så då får man gå upp och göra något annat.
Betyget stiger på grund av att jag hittade en god bok plus att Tomas föräldrar var roliga på förmiddagen innan de andra vaknade, men når endast upp till fyra lilla skeden. Sällskapet var bra, festivalen rolig och sovplatsen var skön. Värmen tog dock knäcken på en. Fyra i betyg som sagt.


Drömmar
Inga direkt storslagna sådana utan det handlade mest om min skräck för getingarna på festivalområdet. Så inga lilla skeden. Jag tänker inte ens lägga upp bilderna för att det satte sådana djupa spår.

/Elton

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0