Två nätter och tre dagar på Öland

Först ut i redaktionen med en egen bortarapportering från Öland. Den här gången gäller det Böda Hamn och Viktors husvagn som ockuperades i två dagar.

Rummet

Viktor bor i en modest husvagn som innehåller det man kräver, en kyl för förvaring av allehanda dryckesvaror. Husvagnen är vanligt Svensson-ful, det vill säga inrett i brunt och tråk. Det finns inte mycket utrymme att röra sig i men väl ett par soffor man sedan kunde sova i. Men en sådan tur hade inte jag den här gången. Jag fick det ärofyllda uppdraget att sova på golvet, vilket i sig var något bekymrande. Dels för att jag är en tämligen känslig individ, dels för historien Viktor berättade för oss innan vilket förvisso hör ihop med min känsliga personlighet. Han berättade hur han en morgon kände att det satt fast något högt uppe i munnen. Han trodde det var ett popcornskal. Det var en skalbagge. Husvagnen är en husvagn är en husvagn. Två små skedar.



Sömnen

Ner på golvet slängdes fyra stycken ryggdynor som hör ihop med de tidigare nämnda sofforna. På grund av de aktiviter vi hade för oss var det trångt om utrymme och jag fick helt sonika ha en del av dynan upp mot en ölback halvfull med Anderssons. Men något oväntat var det faktiskt inte så fruktansvärt jobbigt för nacken utan det var mer ryggen som fick stryk. Ytterliggare ett irritationsmoment var hur huvud/överkropps- kuddarna gled isär vilket ledde till att jag vid ett par tillfällen vaknade med ansiktet mot husvagnsgolvet. Synnerliggen olämpligt. Men överlag gick det enkelt och smidigt att somna, kuddarna var oväntat bekväma och temperaturen under natten i husvagnen var hygglig. Och jag slapp en skalbagge i munnen.

Andra natten var det nya förutsättningar. Vi hade under dagen plockat ner bordet mellan de två sofforna som Viktor och John sov på och därmed frigjort utrymme för mig att sova mellan deras bäddar. Här satt kuddarna mycket tajtare och de gled inte isär en enda gång under natten. Men då datorn stod på ett litet podium vid mina fötter var såklart allehanda sladdar och mojänger tvungna att gå under mina kuddar. Varav en dosa för strömmen, storlek bauta. Den rackarn slet hårt på min stackars rygg och även min bröstkorg fick sig en omgång under natten. Hur det gick till är ännu oklart. Men jag slapp en skalbagge i munnen. Sammanfattningen lyder som följer; en trea för första natten då det helt sonika var en positiv överraskning och en svag tvåa för andra natten. Trots att flertalet saker inmundigats för att bedöva min köttsliga del så slets den sönder i förtvivlan av mackapärerna under kuddarna. Därav det sammanlagda betyget två små skedar.



Drömmar
Ingenting att rapportera.

/Pelle Bengtsson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0