En midsommarnatts dröm del 2

Ni har väntat. Vi har väntat. Här kommer uppföljningen på redaktionens midsommar.

Rummet

Rymligt är det första ordet som ploppar upp i mitt huvud. Det stora vardagsrummet som går in ett kök och hallen är stort. Större än min egen lägenhet inklusive toa skulle jag tro. Ut mot baksidan finns det fyra stora panoramafönster. Ljuset flödar in i sådan mängd att jag nästan blir hög på D-vitamin. Rummet är snyggt och modernt inrett. Och mot väggen mittemot TV står en soffa. Det är en mörk tresitssoffa i tyg. En kudde ligger i vardera ända av den och bjuder in till sovning. Och där fick ni övergången till sovplatsen.

Rummet får två lilla skeden av fem möjliga. Det stora ljusintaget och de ljusa väggarna ger ingen optimal sovplats. Men det är ändå ett bra rum, så lägre kan jag inte gå.


Sovpaltsen
Som nämnts är det en soffa av modell tresitsare. Gott om plats att sträcka ut mina ståtliga (nåja) 180 centimeter eller 5,9055 fot eller 70,87 tum på. När jag lägger ner min trötta och slitna kropp på soffan efter bland annat ett besök på toan för busskörning sjunker jag in så där lagom djupt. Madrassen är varken för hård eller för mjuk utan verkar ha blivit sutten i tillräckligt mycket. Kudden lämnade dock lite i övrigt att önska. Inte för att jag märkte det mycket på natten, men på morgonen var den inte tillfredställande. För hård och gav ingen skön vinkel för huvudet. Litet minus där. Ett plus är att jag blev nedbäddad med en filt på natten, tror det var Emelie, och det tackar jag ödmjukast för.

Sovplatsen får tre komma fem lilla skeden av fem möjliga. 
Framförallt är det kudden som drar ner betyget.


Drömmar
Inga drömmar att rapportera.

Sammanfattning

Jag är över lag nöjd med min midsommarnatts sömn. Soffan i sig skulle jag nog nästan ge en femma, i alla fall om man jämför med andra soffor. Kudden drar som sagt ner betyget och så långt är det nere på en trea. Det går upp med en halv tack vare nedbäddningen men dras ner igen av det även på morgonen helt upplysta rummet. Ljuset är en sak. Men tanken på alla rådjur, fåglar, harar, ölänningar och andra djur som kan ha tjuvkikat på mig under sömnen skrämmer mig. Det blir en trea totalt, men soffan kan ändå rekommenderas.



/ Robin Johansson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0