En midsommarnattsdröm del 1

Hela sovaborta.blogg.se redaktion var på Öl(l)and för att fira midsommar under fredagen. Utöver intag av diverse alkoholhaltiga drycker och kubbspel så sov vi ju faktiskt också. Alla tre på olika ställen och underlag. Vem som hade bäst sovupplevelse återstår att se. Robin sov på soffan inne i stugan. Per sov på ett liggunderlag i sovsäck i tältet på tomten. Jag sov på gräset i förtältet i en sovsäck. Detta första inlägg kommer att avhandla min sovplats.

Sovplatsen
Vaknar av ett lätt sommarregn som smeker mitt ansikte. Jag rullar lite längre in i tältet bara för att upptäcka att jag har fötterna på utsidan av tältduken på andra sidan. Rent praktiskt så förstod jag att ligga här i förtältet var kanske ingen briljant idé. Men när solen tittade fram igen så kändes det bättre även om huvudet bultade som om det byggdes höghus och magen inte kunde vara stilla. Gräset var mjukare än jag trott även om jag fick lite ont i kroppen av att ligga direkt på marken. Nu när jag vaknat till liv på riktigt så började jag titta efter liggunderlaget men hittade inget. Rullade ihop mig igen och hoppades på att illamåendet skulle lägga sig. Anledningen till att förtältet blivit min sovplats var att det var kortare att krypa ut till buskarna och spy tarmarna av sig. Att det också fanns en pöl inne i tältet som såg misstänkt äcklig ut var också en anledning. Den friska luften i förtältet var stärkande och gräset förhållandevis mjuk, även om ett liggunderlag hade föredragits.

Betyget
Sovplatsen får hela tre lilla skeden faktiskt. Lite överraskande kanske ni tycker, han sov ju faktiskt på marken bara. Men gräset var sådär lite lagom mjukt och min vanliga säng är nog nästan lika hård. Stort plus till den friska luften som flödade in och som helt klart gjorde gott på morgonkvisten. Närheten till buskarna också väldigt viktig, även om Jocke i granntältet sade sig ha vaknat av de häftiga uppkastningarna. Antagligen hade upplevelsen blivit bättre om jag haft mitt liggunderlag att sova på och något som helt klart hade gjort sömnen bättre skulle varit avsaknaden av illamående. Men allt som allt en fullt duglig men spartansk sovplats. Rekommenderas för de som inte provat än.

/ Jonas Hansson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0